מהן הוצאות מוכרות לעסק

הוצאות מוכרות לעסק

אחד הדברים הבסיסיים שכדאי שכל עצמאי יכיר הן הוצאות מוכרות לעסק. הסיבה לכך היא שהן יכולות לחסוך לו המון כסף על תשלום מיסים למדינה. אנשים שטוענים שהם עסוקים מידי ואין להם זמן להתעסק בהוצאות של העסק, לאסוף קבלות וכדומה, פשוט לא מבינים מה הם מפסידים ובעיקר כמה כסף הם מפסידים. הוצאות מוכרות יכולות להביא לחסכון של מאות וגם אלפי שקלים כל חודש, בהתאם לגודל העסק והמחזור שלו.

שיטת חישוב המס בישראל עובדת כך שמס משולם רק על הרווח של עסק עצמאי. לכן ככל שיש לכם יותר רווחים, תשלמו יותר מיסים. אך יש באפשרותכם לקזז מהרווחים הוצאות שהיו לכם על העסק, וכך שיעור המס שתשלמו יקטן. ישנו מיסוי שונה לעסקים שונים, כל אחד בהתאם לתחום העיסוק שלו. כמו כן יש מיסוי שונה לביטוח לאומי, למע"מ ולמס הכנסה, והוא לא אחיד.

כדי לקבל החזרי מס חובה להביא לרשויות המס את חשבוניות המס על כל הוצאה, לא שום מסמך אחר שלא רשומות עליו המילים "חשבונית מס". אם הקניה היא מעוסק פטור או עמותה שאינן משלמות מע"מ ולכן גם אינן גובות אותו, תקבלו קבלה אותה ניתן להגיש במקרה זה למס הכנסה (אך לא למע"מ). קיזוז הוצאות למע"מ רלוונטי רק לעוסק מורשה או לחברה בע"מ.

הנה כמה מושגים שכדאי להכיר בתחום:

הוצאות מוכרות במלואן – כל הוצאה שהיא הכרחית לייצור ההכנסה מהעסק, והוצאות שהן באופן מובהק של העסק. לדוגמא: תשלום על חומר גלם לייצור, תשלום לעובדים וכו'. וכן ציוד משרדי, דואר ועוד (פירוט נוסף בהמשך).

הוצאות מוכרות בחלקיות – הוצאות שהמחוקק הגביל את האחוז המוכר להחזר עליהן, כך שלא מוכר הסכום המלא כהוצאה של העסק אלא רק חלק ממנו, פחות מ-100%. לדוגמא: יש הגבלה על הוצאות רכב (66%), כיבוד (80%), ביגוד, נסיעות לחו"ל ועוד.

הוצאות מעורבות – הוצאות שהן גם הוצאות פרטיות וגם של העסק. לדוגמא: עצמאי שהמשרד שלו נמצא בבית יכול לקבל החזר מס על חלק מההוצאות הבית כמו חשמל, ועד בית, ארנונה וכו'. חלק יחסי על פי השטח שתופס המשרד בבית מתוך סך ההוצאה יהיה מוכר.

החזר פחת על רכוש קבוע (לטווח ארוך) – כשרכשנו משהו שמתוכנן לשמש אותנו בעסק לאורך יותר משנה אחת, מס הכנסה קבע מנגנון פחת שאומר שנקבל החזר מס חלקי בכל שנה. לדוגמא: על קניית מחשב יהיה החזר מס של 33% מסך הקניה כל שנה, כך שההחזר יתפרס על פני 3 שנים. כך גם קניית רכב וריהוט משרדי גדול נכללים בקטגוריה זו.

תחומים נוספים בהם ההוצאות עשויות להיות מוכרות (רצוי לבדוק זאת מול גורם מקצועי):

מוצרים פיננסיים: עמלות סליקת אשראי, קרנות השתלמות וגמל, ביטוחים, תרומות.

הוצאות של העסק: ציוד משרדי, שיכרות המשרד, חשמל, ארנונה ומים של המשרד, ייעוץ עסקי וכלכלי, הוצאות פרסום ושיווק, שיפוצים ותשלום לבעלי מקצוע לעסק, הנהלת חשבונות, ספרות מקצועית, כיבוד, דפוס, ביגוד, תשלום דמי חבר לארגונים מקצועיים ועוד.

טיסות לחו"ל: טיסות ונסיעות במסגרת העבודה, כולל הוצאות נסיעות, לינה, מיסי נמל אש"ל ועוד.

  • כיום בתי קפה ומסעדות אינם נחשבים כהוצאה מוכרת.

השתלמויות והדרכות מקצועיות: כל דבר שלא היית עושה אם לא היית בעל/ת עסק.

מתנות: מתנות שקושרות לעסק, לספקים, ללקוחות, לעמיתים לעבודה (בסכום מוגבל).

תחבורה: הוצאות תחבורה ציבורית, רכישת רכב, הוצאות רכב על טיפולים, מוסך וכו', דלק, תשלום על חניה.

תקשורת ואינטרנט: טלפון נייח ונייד, אחסון ודומיין, ספק ותשתית אינטרנט, נטפליקס/יס/הוט וכו'.

ניתן להבין מהרשימה הזו שמגוון ההוצאות שיכולות להיות מוכרות לצרכי מס הוא גדול וזה משהו שכדאי להיות ערים ומודעים אליו ולקחת אותו בחשבון בהתנהלות היומיומית בעסק שלנו. אין טעם לשלם עודף מיסים למדינה, יותר מהנדרש, הרי עבדנו קשה עבור הכספים שאנחנו מרוויחים כעצמאיים. בעיניי זהו תחום שכל מי שמתחיל את דרכו כעצמאי חשוב שילמד וגם אם אתם עצמאיים כבר שנים, מעולם לא מאוחר ללמוד ולהתעמק.

אם יש לכם שאלות בתחום של הוצאות מוכרות או שתרצו סיוע מול רשויות המס מוזמנים לפנות אליי.

זיוה זוהר

מנהלת חשבונות וחשבת שכר בכירה

050-2324335

שיתוף:
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

מאמרים קשורים

פנסיה

פנסיה

פנסיה היא מילה שנזרקת לאויר הרבה סביבנו, אבל מה היא אומרת בפועל? בעיניי חשוב מאוד

דילוג לתוכן