שיטת המיסוי בישראל

שיטת המיסוי בישראל

מה הוא מס?

בואו נתחיל מלהבין קודם כל מה הוא בכלל מס ולמה הוא קיים. מס הוא תשלום חובה כללי של אזרחים למדינה בה הם חיים, כלומר לרשות השלטונית. המס נדרש בעצם כדי לתחזק את השלטון, כלומר הוא זה שמאפשר בעת המודרנית למדינות להתקדם ולהיות מנוהלות היטב. המדינה מספקת לאזרחיה שירותים רבים ללא תשלום כמו למשל: חינוך, בטחון, פיתוח דרכים, כבישים, תשתיות, ביוב ועוד וזהו התשלום הכולל עבור שירותים אלו. בהגדרה זהו אינו תשלום הניתן לבחור בו או להמנע ממנו. הגובה של המס נקבע על פי חוק והוא תמיד תשלום לרשות ציבורית ולא לגוף פרטי כלשהו. הוא שונה ממחיר עבור מוצר או שירות מסויימים מאחר ואת התמורה שלו לא ניתן לראות בצורה ישירה.

ישנן מטרות נוספות אותן ניתן להשיג באמצעות מיסוי כמו קידום שוויון חברתי על ידי מיסוי פרוגרסיבי שהוא גבוה יותר לעשירים ונמוך יותר לעשירים וכן שינוי התנהגות כמו למשל מיסוי משקאות אלכוהוליים וסיגריות שנועד לצמצם שימוש בהם. אך ישנו ויכוח חברתי נרחב לגבי האם נכון להשתמש במיסים למטרות אלו.

השיטה הפרסונלית לעומת השיטה הטריטוריאלית

בעבר היתה נהוגה בישראל השיטה הטריטוריאלית. שיטה זו גורסת כי יש לשלם מס על כל רווח שנעשה בתחומי המדינה, ללא קשר לתושבות כלומר בין אם האדם הוא תושב המדינה או בין אם בוא תושב חוץ. לעומת זאת השיטה הפרסונלית מתמקדת בתשלום מס של כל מי שהוא אזרח המדינה, לא חשוב היכן הוא מתגורר והיכן הופקה ההכנסה. לשתי השיטות יתרונות וחסרונות, אולם ישראל חוותה את החסרונות של השיטה הטריטוריאלית כשבשנות ה-90' של המאה ה-20 התרחשו עסקאות ענק של חברות ישראליות שלא הניבו כלל מס למדינה מאחר והחברות היו רשומות במדינות זרות. ב-2003 שונתה השיטה לשיטה משולבת.

כיום: השיטה המשולבת

מתוך הבנה שלשתי השיטות יש חסרונות נעשה ניסיון בישראל לשלב ביניהן כך שכל הכנסה שהופקה על ידי אזרח ישראל שיש לה זיקה למדינת ישראל, גם אם נעשתה בחו"ל, תהיה חייבת במס בישראל, זאת בהתאם לאמנות בינלאומיות המונעות מיסוי כפול על אותו הכנסה בידי שתי מדינות שונות. הזיקה לישראל קשורה למקום בו מנהל האזרח את מרכז חייו, בעת עשיית הרווח החייב במס.

חוקי מס בישראל

ישנם כמה חוקים בישראל המסדירים את תשלומי המס: פקודת מס הכנסה, כפי שניתן להבין משמה הארכאי, מקורה בתקופת המנדט הבריטי ששלט בארץ ישראל. הפקודה מדברת בעיקר על מיסוי בכנסה מ"מקורות הכנסה" שהוגדרו כמו: עסק, שכר עבודה, נכסים, פטנטים, זכויות יוצרים ועוד. חוק המע"מ מאפיין מדינות מפותחות מאחר והוא דורש קיום ניהול חשבונות מסודר. מיסוי רווחי הון חל גם על תושבי חוץ שעשו את רווחיהם בישראל (בדומה לשיטה הטריטוריאלית) וגם על תושבי ישראל שעשו את רוחיהם בישראל או בחו"ל (בדומה לשיטה הפרסונאלית). מס חברות הינו מס קבוע של 23% על כל הרווחים של חברות בישראל, ומתעדכן מידי כמה שנים.

שיטת המיסוי בישראל עברה שינויים והתאמות עם הזמן, וניתן להבין כי היא מורכבת מחוקים שונים ובנויה על עקרונות מתוך שיטות שונות. כפועל יוצא מכך בבואכם לבדוק אפשרויות להקלת נטל המס עליכם, רצוי מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע המתמחים בכך ומכירים את הפסיקות השונות שנעשו בבתי משפט בתחום ובכך לאפשר לכם לשלם את תשלומי המס בדרך הנכונה ביותר עבורכם.

זיוה זוהר – מנהלת חשבונות וחשבת שכר בכירה

050-2324335

שיתוף:
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן