הכל על הצהרת הון

מעת לעת אני נשאלת על הצהרת הון בכל מיני היבטים ולכן החלטתי לאסוף עבורכם את השאלות שחוזרת על עצמן ולתת להן מענה.

ראשית, הצהרת הון ראשונה היא מסמך שרשות המיסים בישראל מבקשת למלא מכל מי שיש לו תיק במס הכנסה, בין אם של עסק עצמאי או חברה בע"מ. מטרתו לשקף את מצב ההון המלא העכשווי של אותו אדם, כדי לגלות האם ישנן הכנסות נוספות שאינן מדווחות כראוי בדוחות השנתיים אותם הוא ממלא. הצהרת הון היא אחד הכלים המוכרים שיש בידי פקיד השומה כדי לבדוק התאמה בין ההון המוצהר בנקודת זמן מסוימת לבין הון עתידי עליו יצהיר בעתיד בהצהרת ההון הבאה וכך יוכל לגלות אם ישנן חריגות, כלומר הכנסות שאינן מדווחות במס.

"היי זיוה, מה ההבדל בין דו"ח שנתי להצהרת הון?"

שאלה מצוינת. כל עצמאי נדרש למלא דו"ח שנתי בסיום כל שנת מס, דו"ח זה מסכם למעשה את הוצאותיו והכנסותיו של העסק שברשותו ונותן תמונה מלאה של הרווחים (הכנסות פחות הוצאות) שהיו לו באותה שנה. על פי חוק, דו"ח שנתי חייב להיות חתום על ידי רואה חשבון או יועץ מס. הצהרת הון לעומת זאת, מוגשת על פי דרישה של רשות המס והיא למעשה מסמך הנותן תמונה גדולה ומדוייקת בהרבה, של כל ההון שיש לאותו אדם, כולל נכסים, מתנות, הלוואות ועוד. למרות חשיבותה ותוקפה המשפטי של הצהרת הון, אפשר למלאה עצמאית ללא עזרת איש מקצוע מוסמך.

 

"מתי נדרשת הצהרת הון עבור מי שאינו עצמאי?"

פקיד השומה יכול על פי פקודת מס הכנסה לדרוש הגשה של הצהרת הון, הן ראשונית והן הצהרות נוספות בהמשך גם ממי שיש דיווח לגביו שרכש נכסים רבים, נכס או רכב יוקרה או יצא לחו"ל מספר רב של פעמים במהלך השנה.

 

"זיוה אשמח מאוד לדעת מתי פעילות בבורסה נדרשת להופיע בהצהרת הון?"

רשות המס עשויה לדרוש הצהרת הון ממי שפעיל בבורסה לניירות ערך ומבצע פעולות אינטנסיביות של קנייה ומכירה כך שפעילותו הופכת לפעילות עסקית, או מי שמחזיק 10% או יותר ממניותיה של חברה כלשהי. משקיע רגיל בשוק המניות אינו נדרש להגיש הצהרת הון.

 

"מה קורה כאשר יש הפרשים בין הצהרות הון?"

כאשר רשויות המס מוצאות הפרשים שאינם ניתנים להסבר בין שתי הצהרות מס, כלומר שהיה גידול בהון שאינו משתקף בדיווח על הכנסות והוצאות ויש חשד שלא דווחו הכנסות מסויימות הן יכולות לדרוש הסברים מאותו אדם. במידה והנישום (אדם לו תיק במס הכנסה) לא יצליח לתת הסבר מספק, יוכל פקיד השומה להטיל עליו מס על ההפרש שמצא, שנקרא שומת הפרשי הון. לכן מומלץ לכל נישום לוודא כי כל הפרשי ההון שלו בין הצהרת הון אחת לבאה אחריה ניתנים להסבר. גם בדיקה זו מומלץ לערוך בליווי איש מקצוע כדי לא להיקלע לסיבוכים כספיים או משפטיים מול רשויות המס.

 

"האם ניתן למלא את הצהרת ההון לבד?"

ניתן על פי חוק למלא את הצהרת ההון בעצמכם, אך כשקוראים את מסמכי הצהרת ההון בולט שהם אינם ברורים לחלוטין וניתן להבינם בדרכים שונות. כמו כן יש להצהרת ההון הראשונית חשיבות רבה מאחר ובכל בחינה עתידית של רשויות המס יעשה שימוש בהצהרת ההון הראשונית וערך השוואה אליה, ומכאן החשיבות הגדולה לכך שתכתב בצורה מלאה ומדוייקת, בעדיפות בסיוע איש מקצוע מנוסה ומיומן בכך, שיכול להיות רואה חשבון, מנהל חשבונות או יועץ מס המתמחה בהצהרות הון.

כמי שמתמחה כבר שנים במילוי הצהרות הון, אשמח לעמוד לרשותכם, להשתמש בניסיון שרכשתי ולסייע לכם בתחום מורכב וחשוב זה. אתם מוזמנים לפנות בכל שאלה ואשמח לתת את המענה הטוב ביותר.

זיוה זוהר

מנהלת חשבונות וחשבת שכר בכירה

050-2324335

[email protected]

שיתוף:
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

מאמרים קשורים

דילוג לתוכן