מה ההבדלים בין עוסק פטור ומורשה?

מזל טוב, החלטתם לפתוח עסק עצמאי משל עצמכם: למכור את העוגות שתמיד החמיאו לך עליהן שהן כל כך טובות; לייעץ בתחום העבודה שלך; לתת שירותי תרגום או כל תחום אחר שמרתק אתכם. אולי נמאס לכם להיות שכירים ולעבוד בשביל מישהו אחר, או שאתם רוצים לבדוק לצד העבודה הקבועה שלכם האם אפשר לפתח את התחביב שתמיד היה לכם למשהו רציני יותר. אולי תמיד חלמתם על כך, אולי אתם משקשקים מפחד. בכל מקרה, אנחנו כאן כדי לעזור לכם להבין טוב יותר מה זה אומר ואיך לעשות את זה נכון. תחילה עליכם להחליט איזה מין עסק נכון לכם להיות מבחינה חשבונאית: עסק פטור או מורשה? ישנה גם אפשרות של חברה בע"מ אבל זה סדר גודל הרבה יותר גדול ונשאיר את זה למאמר בפני עצמו .

עוסק פטור: מי שמחזור הכנסותיו השנתיות (ולא הרווח שלו!) נכון ל2021 אינו עולה על סכום של 99,893 ₪ (סכום המתעדכן מידי פעם). רישום כעוסק פטור אמור להקל על מי שברשותו עסק קטן בהיקפו מבחינת דיווחים שוטפים למע"מ. עוסק פטור אינו משלם מע"מ ולכן לא גובה מע"מ מלקוחותיו, אך כן נדרש לדווח למס הכנסה ולביטוח לאומי. אחת לשנה מדווח למע"מ על כלל הכנסותיו השנתיות ולא באופן חודשי. עוסק פטור מנפיק קבלות ללקוחותיו ולא חשבוניות מס.

עוסק מורשה: עוסק מורשה הוא עצמאי שמחזור הכנסותיו השנתיות עולה על 99,893 ₪ וזהו עסק שדורש מעט יותר תחזוק מבחינה חשבונאית מאשר עוסק פטור. עוסק מורשה נדרש לגבות מע"מ מלקוחותיו ולהעביר אותו למדינה על ידי דיווח למע"מ אחת לחודש או חודשיים, בנוסף לדו"ח סיכום השנתי. עוסק מורשה מנפיק חשבוניות מס ולא רק קבלות ללקוחותיו.

ישנם תחומים מסויימים המחייבים על פי חוק פתיחת עוסק מורשה (ובהם לא ניתן לפתוח עוסק פטור, גם אם ההכנסות נמוכות מהסכום שצוינו מעלה). לדוגמא:

  • בעלי מקצועות חופשיים כגון: רופא/ה, וטרינר/ית, יסיותרפיסט/ית, פסיכולוג/ית, רופא/ת שיניים, חוקר/ת פרטי/ת, אדריכל/ית, מהנדס/ת, אגרונום/ית, יועצ/ת מס, כלכלן/ית, רואה/ת חשבון, מתורגמן/ית ועוד.
  • בעלי בית ספר או גן ילדים שאינו מלכ"ר ופועלים באופן שיטתי. בעלי בית ספר לנהיגה.
  • סוחר או מתווך מקרקעין. סוחר או מתווך בקניית, מכירת או החלפת רכב.

 

איזה עוד שיקולים כדאי לקחת בחשבון?

לדוגמא, מי צפויים להיות הלקוחות של העסק, אם רוב הלקוחות הם אנשים פרטיים (כמו משפחה שקונה אוכל מוכן או שירותי הדפסת אלבום תמונות), יש יתרון בלהיות עוסק פטור כי כך ניתן למכור במחיר מעט נמוך יותר מאחר ואין צורך לגבות ולשלם למדינה את הסכום של מע"מ שהוא 17% מהעסקה. אך אם רוב הלקוחות של העסק הם עסקים בעצמם (וידוע שרוב העסקים בישראל הם עסקים מורשים ולא פטורים) – יש יתרון בלהיות עוסק מורשה הן מבחינת האופן בו אתם נתפסים כרציניים יותר ברגע שאתם עוסק מורשה וכן מבחינת מיסוי – ספקים נדרשים להוציא חשבוניות מס בכל מקרה ולכלול בהם תשלום מע"מ והם בעצם יפסידו חלק מהכסף שאתם תעבירו להם ויכול להיות שלא ירצו לעבוד איתכם אם אתם מוגדרים כעוסק פטור.

מה צפויות להיות ההוצאות של העסק? אם ההוצאות צפויות לכלול תשלומי מע"מ משמעותיים על חומרים או שירותים שתרכשו מעסקים שהם בעצמם מורשים וגובים מע"מ – מראש עדיף לכם להיות עוסק מורשה כדי להתקזז על המע"מ שתשלמו.

דבר אחרון שכדאי להקדיש לו מחשבה הוא האם פתיחת עוסק פטור תציב לכם תקרה שתגביל אתכם מבחינת התפיסה שלכם את עצמכם? כלומר האם תמנעו מעצמכם לפתח את העסק, לגדול, ליזום ולהצליח רק כי תפחדו לעבור את תקרת ההכנסות השנתית של עוסק פטור? אם כן, אולי שווה מראש להתחיל כעוסק מורשה. חשוב לזכור שניתן תמיד לערוך שינוי בפני רשויות המס ולעבור מעוסק פטור למורשה ולהיפך. בכל מקרה לפני פתיחת עסק או כשעולה ההתלבטות האם לעבור מעוסק פטור למורשה או להיפך, אני ממליצה להתייעץ עם איש מקצוע ולבחון את כל השיקולים השונים בהחלטה ולהבין מה בדיוק מתאים לעסק שלכם במקום בו אתם נמצאים כרגע.

אשמח לעמוד לשירותכם ולמצוא את המענה הנכון ביותר עבורכם ועבור העסק שלכם.

בהצלחה ורק שגשוג לכולנו,

זיוה זוהר

מנהלת חשבונות וחשבת שכר בכירה

050-2324335

[email protected]

שיתוף:
Facebook
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

מאמרים קשורים

פנסיה

פנסיה

פנסיה היא מילה שנזרקת לאויר הרבה סביבנו, אבל מה היא אומרת בפועל? בעיניי חשוב מאוד

דילוג לתוכן